Mit kell tenni halálozás esetén?

Mit tegyen, ha hozzátartozója otthon halálozott el?

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre, hogy mit kell tennie, ha szeretett hozzátartozója otthon halálozott el. Útmutatónk végig vezeti Önt a szükséges lépéseken, az azonnal végrehajtandó feladatokon, a temetés megszervezésének mozzanatain át egészen a temetés után szükségessé váló hivatalos teendők elvégzéséig.

Orvos értesítése

  • Elsődlegesen az elhunyt személy háziorvosát kell értesíteni a halesetről, ha ez valamely okból nem lehetséges akkor, az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) kell hívni a 112 hívószámon a haláleset bejelentése céljából. A kiérkező orvos végzi el a halottvizsgálati eljárást, ami elengedhetetlen a további lépésekhez.
  • Ha hirtelen történt a haláleset, például baleset vagy ismeretlen ok miatt, akkor az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) kell hívni a 112-es telefonszámon.
  • Amennyiben bűncselekményre utaló jelek vannak az elhunyton, értesíteni kell a Rendőrséget is, illetve ezt mondani kell a 112-es hívószámon tett bejelentésnél.
Mit kell tenni halálozás esetén?

Halottvizsgálat elvégzése

  • A kiérkező orvos megállapítja a halál beálltát, és Halottvizsgálati Bizonyítványt állít ki. Ezt a dokumentumot az ügyintézés további lépései során kell majd használni, például a halotti anyakönyvi kivonat beszerzéséhez és a temetés megrendeléséhez.
  • Az orvos feladata a halál okának megállapítása. Ha az elhunyt természetes halállal hunyt el, az orvos ezt a tényt a Halottvizsgálati Bizonyítványban rögzíti. Abban az esetben viszont, ha a halál körülményei tisztázatlanok, például nem volt jelen senki a halál beálltakor vagy nem egyértelmű a halál oka, további vizsgálatokra van szükség egészségügyi intézményben.
  • Ha a Rendőrség is a helyszínen van a halottvizsgálat során, akkor általában – ha további vizsgálatot folytatnak az eset felderítése kapcsán – ők intézkednek a halottszállítási feladatok elvégzéséről is.
Mentőautó egy családi ház előtt, halálesetet követő értesítési kötelezettség illusztrációja Mit kell tenni halálozás esetén?

A Halottvizsgálati Bizonyítvány szerepe

  • A Halottvizsgálati Bizonyítvány (HVB) az első hivatalos dokumentum, amely a halál tényét és körülményeit igazolja. E nélkül a dokumentum nélkül nem lehet tovább lépni a haláleset hivatalos ügyintézésében, így ezt az iratot mindenképp az orvosnak kell kiállítania.
  • Ezt a dokumentumot az anyakönyvi hivatalban be kell majd mutatni a haláleset bejelentésekor, szükséges lehet még a tisztiorvosi eljárás során is és a temetkezési szolgáltatás megrendelésekor is eredeti példányban kell rendelkezésre állnia.
Hamvak szórása temetőben

Hívja ügyfélszolgálati munkatársunkat!

Mit jelent a halottvizsgálat, és miért szükséges?

Halottvizsgálati bizonyítvány minta, hivatalos dokumentum temetéshez Mit kell tenni halálozás esetén?
  • A Halottvizsgálati Bizonyítvány (HVB) az első hivatalos dokumentum, amely a halál tényét és körülményeit igazolja. E nélkül a dokumentum nélkül nem lehet tovább lépni a haláleset hivatalos ügyintézésében, így ezt az iratot mindenképp az orvosnak kell kiállítania.
  • Ezt a dokumentumot az anyakönyvi hivatalban be kell majd mutatni a haláleset bejelentésekor, szükséges lehet még a tisztiorvosi eljárás során is és a temetkezési szolgáltatás megrendelésekor is eredeti példányban kell rendelkezésre állnia.

Tekintse meg a további szükséges iratokat a temetkezési ügymenet lebonyolításához.

A halál okának és idejének megállapítása

  • Az orvos a halottvizsgálat során megállapítja a halál okát. Megállapítást nyer az, hogy természetes úton következett-e be a haláleset, vagy valamilyen külső behatás által, pl.: baleset következtében vagy bűncselekmény miatt következett-e be az elhunyt halála. Ez különösen fontos akkor, ha a haláleset körülményei tisztázatlanok vagy kérdésesek merülnek fel a halálozáshoz vezető okok bekövetkeztével kapcsolatban.
  • A halottvizsgálati eljárás részeként az orvos a halál pontos idejét is rögzíti a Halottvizsgálati Bizonyítványon, ami később a hivatalos nyilvántartásokban is szerepelni fog.

Halottvizsgálati Bizonyítvány kiállítása

  • A halottvizsgálat végén az orvos Halottvizsgálati Bizonyítványt állít ki. Ez a dokumentum hivatalosan igazolja a halál tényét és körülményeit, és alapfeltétele a további ügyintézéseknek. A Halottvizsgálati Bizonyítvány gyakorlatilag átveszi a személyi igazolvány szerepét, mivel a halálozás után minden hivatalos helyen és eljárásban ezt a dokumentumot fogják Öntől kérni.
  • A Halottvizsgálati Bizonyítványban rögzített adatokat tekinti minden hatóság vagy hivatalos szerv elfogadottnak a halálozás körülményeire vonatkozólag. Ez annyira igaz, hogy az összes Magyarországon tevékenységet végző biztosító társaság is tényként kezeli a HVB-ban leírt körülményeket.

Mikor szükséges a rendőrségi jelenlét?

  • Ha a haláleset körülménye tisztázatlan vagy gyanús, illetve, ha bűncselekményre vagy idegenkezűségre utaló jelek vannak, az orvosnak értesítenie kell a Rendőrséget, ha azt addig még nem tette meg a halálesetet bejelentő személy.
  • A Rendőrség ilyenkor vizsgálatot indít, és helyszíni szemlét tart, hogy feltárja a haláleset pontos körülményeit. Ez hosszabb ügyintézést eredményezhet, de elengedhetetlen, hogy a haláleset minden szempontból hivatalosan tisztázott legyen. Ezt az eljárást hívják hatósági eljárásnak.

Miért szükséges a halottvizsgálat?

  • A Halottvizsgálati Bizonyítvány kiállítása feltétele annak, hogy minden további hivatalos lépés elvégezhető legyen. Ilyen például a temetés elvégzése, a hagyatéki eljárás lefolytatása, illetve az esetleges öröklési kérdések végrehajthatóak legyenek.

A halottvizsgálat tehát nemcsak a halál tényének rögzítése szempontjából fontos, hanem nélkülözhetetlen az elhunyt jogi ügyeinek lezárásához, és biztosítja a haláleset hivatalos kezelését az állami nyilvántartásokban, a helyi önkormányzatok dokumentációjában is.

A haláleset bejelentése az anyakönyvvezetőnél

A haláleset hivatalos bejelentése az anyakönyvvezetőnél egy fontos lépés, amely rögzíti az elhunyt személy halálát az állami nyilvántartásban. Az anyakönyvezés elengedhetetlen a további ügyintézési folyamatokhoz, mint a hagyatéki eljárás megkezdése. Az alábbiakban részletezzük, hogyan történik a haláleset bejelentése, és mire érdemes figyelni.

Miért szükséges a haláleset anyakönyvezése?

  • Az halotti anyakönyvezés hivatalosan rögzíti az elhunyt halálozásának tényét, és ez alapján vezetik az állami nyilvántartásokat. A halotti anyakönyvi kivonat kiállítása teszi lehetővé a további jogi és pénzügyi eljárások lefolytatását, mint például az elhunyt bankszámláinak lezárása vagy közüzemi szolgáltatásainak kezelése, átírása és ha nyugdíjas volt, a Nyugdíjfolyósító Intézetben történő ügyintézéseket.

Hogyan történik az anyakönyvezés?

  • Helyszín: A halálesetet a halálozás helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél kell bejelenteni. Az illetékességet mindig a halálozás helye határozza meg.
  • Bejelentési határidő: A haláleset bejelentésére nyitva álló idő a halálozástól számított 8 nap.
  • Szükséges dokumentumok:
    • Halottvizsgálati Bizonyítvány
    • Elhunyt személyi igazolványa és ha volt, lakcímkártyája
    • Születési anyakönyvi kivonat
    • Családi állapotot igazoló okirat
      • ha az elhalt házas családi állapotú, a házassági anyakönyvi kivonata
      • ha az elhalt elvált családi állapotú, a házasságát felbontó jogerős bírósági ítélet vagy a záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
      • ha özvegy családi állapotú, az elhalt házastársának halotti anyakönyvi kivonata vagy a záradékolt házassági anyakönyvi kivonat
Temetéshez szükséges iratok: halotti anyakönyvi kivonat, személyes dokumentumok és megbízások Mit kell tenni halálozás esetén?
  • ha volt érvényes magyar útlevele és 2001. január 1. után kiállított vezetői engedélye
  • Nyilatkozat az okmányok visszaigényléséről, ha szükséges
  • Nyilatkozat a halotti anyakönyvi kivonat postázási címéről, ha szükséges
  • Központi Statisztika Hivatal kitöltött nyomtatványa
  • Eredeti meghatalmazás, ha nem a hozzátartozó jár el
  • Bejelentő személy: A bejelentést az elhunyt hozzátartozója, gyámja, gondnoka vagy a temetéssel megbízott temetkezési szolgáltató teheti meg.

Halotti anyakönyvi kivonat kiállítása

  • A halotti anyakönyvi kivonat kiállítását végző anyakönyvvezető átnézi a beadásra kerülő dokumentumokat és ha hiánytalan az átvett anyag, úgy általában azonnal, de legkésőbb a 2010. évi I. törvény 63. § (9) bekezdése alapján 15 napon belül kiállítja az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát.
  • Amennyiben a halotti anyakönyvi kivonat kiállításához szükséges dokumentumok nem állnak rendelkezésre, az anyakönyvvezető a hivatalos nyilvántartásokból próbálja beszerezni a szükséges adatokat, amit a 2010. évi I. törvény 63. § (3) bekezdése szerinti körülmény meghosszabbíthatja az ügyintézési időt további 30 nappal.
  • A halotti anyakönyvi kivonat első, eredeti példányának kiállítása illetékmentes. Kérvényezhető több, az eredetivel mindenben azonos másolat kiállítása, de ennek illetéke 2.000 Ft/db.

Mi történik a halotti anyakönyvezés után?

  • A halotti anyakönyvi kivonat kiállítása után a hozzátartozónak a haláleset bejelentésével kapcsolatos további teendője nincs, mivel az ilyenkor szokásos hagyatéki eljárás államigazgatási eljárás keretein belül automatikusan elindul. Az anyakönyvezés biztosítja, hogy az elhunyt személy hivatalosan is bekerüljön az állami nyilvántartásokba, és ezzel lehetővé válik a további ügyintézések hivatalos kezelése.

Tekintse meg temetkezési szolgáltatásainkat

Kapcsolatfelvétel temetkezési irodánkkal és a temetés megszervezése

A temetés megszervezése egy érzelmileg és koncentráltságban is megterhelő folyamat, amely felkészült temetkezési vállalkozó bevonását igényli. Figyelemmel kell lenni a bürokratikus engedélyeztetési folyamatokra, de mindezek mellett szem előtt kell tartani az elhunyt kegyeletteljes búcsúszertartásának legapróbb részleteit is. Munkatársaink segítenek a temetésszervezés minden lépésében, így Ön és családja az elhunyt méltó búcsúztatására koncentrálhat. Az alábbiakban végig vezetjük Önt, hogy mire érdemes figyelni a temetkezési vállalat kiválasztásakor és a temetés megszervezésénél.

  • Miért fontos időben kapcsolatba lépni munkatársainkkal?:Munkatársaink nagy tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek a temetés szervezésének minden részletében, így segítenek Önnek abban, hogy a temetés szervezési folyamat és a temetés zökkenőmentes és az elhunyt emlékéhez méltó legyen. Fontos, hogy minél előbb felkeresse irodáink egyikét, hívja munkatársainkat vagy időpontot foglaljon arra az időpontra, ami Önnek a legmegfelelőbb, mivel akár jelentős költségeket is meg tudunk takarítani Önnek azzal, hogy pontosan tudjuk és ismerjük a kórházak, halottasházak vagy temetők működési mechanizmusait. Ami Önnek elsőre fel sem merül, munkatársaink valószínűleg ott is tudnak költségeket minimalizálni.
  • Hogyan válasszon temetkezési szolgáltatót?:Érdemes a lakhely vagy munkahely közelében temetkezési szolgáltatót választani, mivel előfordul, hogy akár többször is fel szeretné keresni az adott temetkezési irodát a temetés pontos körülményeinek átbeszélése végett. Jobb ezeket a dolgokat személyesen megbeszélni nem telefonban és lehetőség szerint írásban rögzíteni. Munkatársaink így végzik munkájukat, precízen és átgondoltan.

Temetkezési lehetőségek és döntési szempontok

  • Temetési típusok:
    Az elhunyt temetésével kapcsolatos lehetőségek száma napjainkra szinte végeláthatatlan. A már ismert hagyományos koporsós temetéseknek is több válfaja létezik, úgy, mint a temetőben történő sírba temetés vagy sírboltba, kriptába történő temetés, de már altemplomban is elhelyezhetjük szeretett hozzátartozónkat úgynevezett koporsó fülkében.Hamvasztásos temetés esetén a hamvak elhelyezési módjában vannak különbségek. Választhatjuk a temetőben urna sírba vagy urna kriptába történő elhelyezést, de lehetőség van urnafülkét választani a temetőben vagy templomban is. Az elhunyt hamvait szórásos temetéssel is örök nyugalomra helyezhetjük temetőben szóró-parcellában, altemplomban osszáriumban vagy a természetben számos módon.

Az elhunyt hamvainak természetben történő elhelyezése történhet hajóról folyó vagy állóvízbe, repülőgépről kijelölt területre, Emlékerdőben egyéni vagy közösségi fa tövéhez, saját ingatlanon a jogszabályban megengedett módon. A hamvak megoszthatóak is, így el tudjuk temetni az elhunyt hamvainak egy részét a másik részből készíttethetünk Emlékgyémántot, kegyeleti ékszert, de őrizhetjük otthonunkban is emlékurnában.

Hogy melyik megoldást választja, függhet az elhunyt kívánságától, vallási hovatartozástól, vagy akár az anyagi lehetőségektől is. Látható a fenti felsorolásból, hogy tényleg számos módon tudunk végső búcsút venni szeretett halottunk földi maradványaitól, ezekben a kérdésekben munkatársaink az Ön segítségére lesznek, hogy a legjobb döntést tudja meghozni.

  • Búcsúszertartás típusa:Az Ön elképzelése és döntése alapján segítünk megszervezni az elhunyt temetését egyházi vagy polgári szertartás szerint, nagy létszámú kiemelt szervezettséget igénylő búcsúszertartás keretében vagy esetleg csendes, szűk családi körben tartott, meghitt elbúcsúzás szerint. Cégünk munkatársai segítséget nyújtanak a méltó szertartás lebonyolításában és megszervezik a temetési szertartás helyszínét, időpontját és minden apró részletét.