Temetéshez szükséges iratok

Halotti anyakönyvi kivonat kiállításához szükséges dokumentumok

Magyarországon bekövetkezett haláleset anyakönyvezési eljárásához a 2010. évi I. törvény 62. § (1) bekezdése szerint az alább felsorolt okiratokra van szükség:

Halottvizsgálati Bizonyítvány eredeti példánya

Az elhunyt személyi igazolványa és ha volt lakcímkártyája

Az elhunyt születési anyakönyvi kivonata

Az elhunyt családi állapotát igazoló dokumentum:

    • ha házas volt: a házassági anyakönyvi kivonat
    • ha elvált volt: a válás tényét bizonyító bírósági ítélettel vagy igazolás
    • ha özvegy volt: az elhunyt házastársának halotti anyakönyvi kivonata
Szükséges iratok

Ha az elhunyt rendelkezett érvényes jogosítvánnyal vagy útlevéllel, akkor ezeket az okmányokat is le kell adni az anyakönyvvezető részére, a haláleset bejelentése kapcsán, de érvénytelenítés után vissza lehet kérni ezeket a fényképes igazolványokat és emlékként megtartani.

Amit tudni kell a halotti anyakönyvi kivonattal kapcsolatban, hogy nincs rá szükség sem a hamvasztásos, sem a koporsós temetés lebonyolításához. Kiállítása a temetés szervezésével párhuzamosan, a háttérben zajlik. Az ügyintézés megkezdésekor az anyakönyvvezető bélyegzővel igazolja a haláleset bejelentésének tényét és dátumát a Halottvizsgálati Bizonyítványon. Ezzel a leigazolt dokumentummal már megtörténhet a hamvasztás, nem szükséges megvárni az okirat kiállítását és annak átvételét.

Halotti anyakönyvi kivonat ügyintézési menete

Az Ön által aláírt meghatalmazással és a rendelkezésünkre álló iratokkal a halálozás helye szerint illetékes anyakönyvi hivatalban megkezdjük az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatának kiállításához szükséges ügyintézést. Az anyakönyvvezető áttekinti a kérelemhez csatolt dokumentumokat, azokat átveszi és a Halottvizsgálati Bizonyítványt anyakönyvi bélyegzővel lepecsételve igazolja a haláleset bejelentésének tényét. A kérelemre induló anyakönyvi eljárás ügyintézési határideje a 2010. évi I. törvény 63. § (9) bekezdése szerint 15 nap. Amennyiben a halotti anyakönyvi kivonat kiállításához szükséges dokumentumok nem állnak rendelkezésre, az anyakönyvvezető a hivatalos nyilvántartásokból próbálja beszerezni a szükséges adatokat, amit a 2010. évi I. törvény 63. § (3) bekezdése szerinti körülmény meghosszabbíthatja az ügyintézési időt további 30 nappal.

Amint elkészült a halotti anyakönyvi kivonat, munkatársunk átveszi azt az anyakönyvvezetőtől és értesítjük Önt, hogy irodánkban át veheti vagy kérésének megfelelően postázzuk. A temetés megrendelése során a Halottvizsgálati Bizonyítványt, a személyi igazolványt, és ha volt, akkor a lakcímkártyát kell eredetiben átadni kollégánknak, a többi okmányról – hozzájárulásával – másolatot készítünk és azokat adjuk le a halotti anyakönyv elkészítéséhez.

Ha az elhunyt külföldön született vagy házasodott, az anyakönyvvezető kérhet hiteles fordítást a születési és/vagy házassági anyakönyvi kivonatról. A fordíttatást vagy a fordítás hitelesítést csak az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda (OFFI) végezheti, az anyakönyvvezető ezt fogadja el. Kérésére ebben az ügyintézésben is segítséget tudunk nyújtani.

Az utóbbi években néhány változás történt a halotti anyakönyvi kivonat beszerzési módjában, de még így sem egyszerű feladat, ha nincs meg minden szükséges alap irat. Sokszor gondot okoz a régi válási papírok, vagy a több évtizeddel ezelőtt kiállított születési anyakönyvi kivonat felkutatása, különösen több költözés után.

Ha bármilyen irat hiányzik a fent leírt dokumentumokból, az ügyintézést akkor is vállaljuk, azonban érdemes a lehető legtöbbet előkeresni közülük, mert annál kevesebb háttér adatot kell beszerezni – akár az ország több pontjáról – a halotti anyakönyvi kivonat kiállításához.

  1. évi I. tv. 61. és 62. §-a rendelkezik az elhunyt anyakönyveztetési eljárásáról

Ide kattintva megtekintheti a hatályos törvényt.

Haláleset bejelentése a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság felé

Amennyiben az elhunyt nyugdíjas volt, a haláleset bejelentése a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság felé is szükséges. Ez az ügyintézés elengedhetetlen ahhoz, hogy a nyugdíj folyósítása leállításra kerüljön, és ezzel elkerülhetők legyenek a későbbi visszafizetési kötelezettségek.

Hamvak szórása temetőben

Kérdése van?
Hívja ügyfélszolgálati munkatársunkat!

Ügyintézés irodánkon keresztül

A temetéssel kapcsolatos ügyintézés során munkatársaink – az Ön kérésére – átvállalják a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság értesítését. Így Önnek nem kell külön erre energiát fordítania az amúgy is nehéz időszakban.

A bejelentéshez szükséges adatok

A Nyugdíjfolyósító értesítéséhez szükségünk van az elhunyt nyugdíjas törzsszámára. Ez az azonosító szerepel:

  • a nyugdíjszelvényen (amennyiben postai úton kapta a nyugdíjat), vagy
  • a bankszámlakivonaton (ha banki átutalással történt a nyugdíj kifizetése).

Kérjük, hogy a temetés megrendeléséhez hozza magával a nyugdíjas törzsszámot, vagy jegyezze fel, hogy munkatársaink ezt az adminisztratív feladatot is el tudják végezni Ön helyett.

Temetéshez szükséges engedélyek és iratok

Egy szerettünk elvesztése rendkívül megterhelő időszak, és a gyász mellett sok adminisztratív teendő is hárul a hozzátartozókra. Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen hivatalos engedélyek és iratok szükségesek a különböző temetkezési formák lebonyolításához.

Koporsós sírhelybe történő rátemetés, illetve sírboltba történő koporsós temetés esetén

Amennyiben a koporsós temetés egy már meglévő sírhelyre vagy családi kriptába történik, és az oda utoljára betemetés 15 éven belül történt, úgy a járási Tisztiorvosi Hivatal (régi nevén ÁNTSZ) által kiadott sírnyitási és rátemetési engedély szükséges. Ez az engedély biztosítja, hogy a sírnyitás az egészségügyi előírásoknak megfelelően történik meg. Irodánk – a hozzátartozók kérése alapján – vállalja ezen engedélyek hivatalos beszerzésének ügyintézését. 15 éven túli betemetések esetén nem kell ilyen engedélyt beszerezni.

Hamvasztásos temetés esetén

Hamvasztás előtt minden esetben hamvasztási engedélyt kell beszerezni.
Az engedély kiadásának módja attól függ, hol történt az elhalálozás:

  • Kórházban történt halálozás esetén a hamvasztási engedély maga a kórház által kiállított Halottvizsgálati Bizonyítvány és annak 22. pontjának engedélyező kitöltése és ellátása az intézmény pecsétjével.
  • Lakáson vagy nem egészségügyi intézményben történt halálesetnél az engedélyt a halálozás szerint illetékes járási Tisztiorvosi Hivatal állítja ki, a hozzátartozó kérelme alapján, a rendelkezésre álló betegdokumentáció áttekintése után. Amennyiben az eljáró tisztiorvos nem tudja beazonosítani a halálokot elrendelheti az elhunyt kórboncolását.

A szükséges dokumentumok, igazolások és engedélyek összegyűjtése olykor időigényes és bonyolult lehet. Cégünk teljes körű segítséget nyújt az adminisztratív ügyintézésben, legyen szó hamvasztásról, koporsós temetésről vagy rátemetésről. Fontos számunkra, hogy Önt amennyire lehetséges tehermentesítsük a bürokratikus feladatok elvégzése alól – a hivatalos teendőket pedig bízza ránk.